SPOLU: Vzdělání je naší prioritou! Musíme odstranit covidové dluhy a školy připravit na podzimní výuku

Vzdělání je nejlepší investicí do budoucnosti, a proto na něj klademe v programu koalice SPOLU velký důraz. Žáci se musí naučit kritickému myšlení, finanční gramotnosti a znát moderní dějiny. Zároveň skončil školní rok a je třeba začít plánovat podzimní výuku. Ředitelé musí být připraveni i na variantu, že se pandemická situace v České republice opět zhorší.

„Pro koalici SPOLU je vzdělávání jednou z klíčových a dlouhodobých priorit. Je třeba odstranit covidové dluhy, které vznikly už za dva školní roky: 2019/20 a ještě více v roce 2020/21. Opakovaně a s předstihem jsme vládu žádali, aby představila plán, za jakých podmínek se budou v září školy otevírat. Bohužel se tak stalo za minutu dvanáct, chvíli před koncem školního roku, kdy vedení škol obdrželo podmínky pro zářijové testování. Zklamáním je, že v rámci screeningového testování po začátku školního roku se nedala priorita pro PCR testování. Tento přístup není správný a ukazuje se zde, jakým způsobem stát přistupuje k prokazatelně spolehlivějšímu PCR testování. Druhé téma, které v nás vyvolává znepokojení, je dohánění mezer, které vznikly v důsledku dlouhého uzavření škol – vlastně nejdelšího v celé Evropě. Prázdninové doučování je jistě užitečné, ale není dostatečné. Podporujeme individuální doučování během školního roku, je třeba na to vyčlenit dostatečné finanční prostředky a připravit k tomu plán, ten však zatím není,“ uvedl místopředseda ODS Martin Baxa a dodává: „Poslanci koalice SPOLU jsou připraveni hlasovat pro novelu zákona o pedagogických pracovnících a s tím související navýšení průměrné mzdy učitelů. Také požadujeme navýšení finančních prostředků do školství tak, aby se přiblížilo průměru zemí OECD a chceme také jednoznačně rozšíření státní podpory na rekonstrukci a výstavbu škol,“ dodal poslanec Baxa.

„Finanční prostředky nejsou v oblasti školství samospasitelné. Neplatí zde přímá úměra, že čím více peněz, tím kvalitnější školství. Jsme přesvědčeni o tom, že kvalita je více než kvantita. Je tedy třeba se podívat na obsah vzdělávání a sledovat klíčové gramotnosti, které potřebuje mladý člověk k životu ve 21. století. Klíčová je pro nás revize rámcových vzdělávacích programů. Chceme se soustředit mimo jiné na kritické myšlení, finanční gramotnost a znalost moderních dějin. Nedílnou součástí musí být podpora odborného vzdělávání posílením prvků duálního systému postaveného na spolupráci škol s firemním a výrobním sektorem. A chceme-li být i nadále konkurenceschopní, musíme opustit představu, že vzdělávání končí diplomem či maturitou. Celoživotní učení pro nás musí být standardem,“ uvedl lidovecký poslanec Marek Výborný.

„Téma kvalitního vzdělávání se stalo celospolečenskou poptávkou. Po reformě školství už nevolají jen odborníci a politici, ale především sami rodiče. Mnohdy investují velké částky nebo cestují mnoho kilometrů do kvalitních škol. Naším cílem by však mělo být, aby kvalitní škola byla ta nejbližší. Vzdělávání by nemělo zůstat jen ve školních lavicích, ale mělo by se stát celoživotním trendem všech generací. Jen tak může naše společnost v této rychle se měnící době uspět,“ říká senátor TOP 09 a místopředseda senátního výboru pro vzdělávání Jan Grulich.

MIROSLAV HLAVÁČ, ZÁSTUPCE TISKOVÉHO MLUČÍHO TOP 09